Jak spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM skutecznie osusza bardzo wilgotne grunty z jednoczesną poprawą ich nośności i nadaniem wytrzymałości na przykładzie warstwy ulepszonego podłoża dla drogi ekspresowej. Zapraszamy do lektury!
Hydrauliczne spoiwa drogowe są materiałami złożonymi z wyselekcjonowanych składników mineralnych. Posiadają dzięki temu właściwości hydrauliczne i/lub pucolanowe a także szereg innych właściwości, takich jak np. wysoka wodożądność. Można by stwierdzić, że są to materiały do zadań specjalnych, a jednym z nich jest GRUNTAR 22,5 HRB E3 produkowany w Cementowni Kujawy. Jednym z takich zadań dla tego spoiwa było ulepszenie podłoża i doprowadzenie warstwy do wytrzymałości C0,4/0,5. Trudność, jaką napotkano na etapie realizacji polegała na tym, że wilgotność warstwy ulepszanej była bardzo wysoka. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że wartość ta jest wyższa od wilgotności optymalnej o ok. 1-2%, co sprawiało, że warstwa samego gruntu ulegała uplastycznieniu. Jest to widoczne na Rys. 1.
Przeprowadzono prace mieszania spoiwa z gruntem w warunkach „in situ”, czyli na miejscu budowy. Dozowanie spoiwa Gruntar 22,5 HRB E3 wynosiło ok 2,8% w stosunku do suchego materiału, a głębokość mieszania wynosiła 25 cm. Zastosowane spoiwo zadziałało w sposób dwutorowy – w pierwszej fazie, czyli mieszania - udało się skutecznie osuszyć grunt, a w drugiej – wiązania – nadać odpowiednią wytrzymałość dla warstwy. Przy bardzo niskim dozowaniu spoiwa, czyli około 55-60 kg/m3, wykonano ulepszone podłoże na przemoczonym piasku gliniastym i otrzymano wyniki zgodnie z poniższą tabelą:

Tab. 1. Wyniki wytrzymałości dla warstwy ulepszonego podłoża z dodatkiem 2,8% GRUNTARA 22,5 HRB E3 w stosunku do suchego materiału.
Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić, że osiągnięto już daną klasę wytrzymałości po 7 dniach wykonania warstwy, a na jakość i szybkie działania spoiwa wpływa dodatkowo fakt, że uzyskano nośność ulepszanego gruntu, badaną lekką płytą dynamiczną po 3h od zagęszczania warstwy na poziomie Evd=30÷40 MPa (Rys.1). Badaniem odbiorowym było sprawdzenie statycznego modułu odkształcenia płytą VSS, gdzie uzyskano wyniki przekraczające wymaganą wartość, czyli Ev2≥30 MPa. Na tej podstawie stwierdzono, że ulepszenie warstwy GRUNTAREM 22,5 HRB E3 było procesem skutecznym i szybkim, ponieważ można było kontynuować dalsze prace związane z wykonaniem kolejnych warstw podbudowy już następnego dnia.

Rys. 1. Przedstawiono stan warstwy przed wymieszaniem gruntu ze spoiwem GRUNTAR 22,5 HRB E3 – zdjęcie z lewej strony (wartość modułu odkształcenia Evd=5 MPa) oraz warstwę po 4h od wykonania – zdjęcie z prawej strony (wartość modułu odkształcenia Evd=30-40 MPa)
Spoiwo GRUNTAR 22,5 HRB E3 doskonale sprawdza się w trudnych warunkach, gdzie wymagane jest nie tylko nadanie wytrzymałości, sprawne i szybkie osuszenie przemoczonego gruntu, a co za tym idzie – nadanie nośności dla warstwy i wytrzymałości adekwatnej do ilości zastosowanego spoiwa. Dzięki unikalnemu składowi, spoiwo GRUNTAR 22,5 HRB E3 charakteryzuje się niższą emisyjnością CO2 niż standardowe cementy używane do wykonywania warstw stabilizacyjnych. Oczywistym jest fakt, że spoiwa drogowe nie są substytutem cementu, ale są to materiały do zadań specjalnych, gdzie zastosowanie zgodnie z przeznaczeniem pozwoli na redukcję śladu węglowego danej warstwy, obniżenie kosztów wykonania oraz znaczne przyspieszenie wszelkich prac drogowych.
Rys 2. Karta produktowa GRUNTAR 22,5 HRB E3. Spoiwo zgodne z Krajową Oceną Techniczną Nr IBDiM-KOT-2021/0700 wydanie 5.