Partnerzy serwisu:
Inżynieria i innowacje

Spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
informacja prasowa Holcim Polska

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM
fot. Holcim Polska
Jak spoiwo drogowe GRUNTAR 22,5 HRB E3 od HOLCIM skutecznie osusza bardzo wilgotne grunty z jednoczesną poprawą ich nośności i nadaniem wytrzymałości na przykładzie warstwy ulepszonego podłoża dla drogi ekspresowej. Zapraszamy do lektury! 

Hydrauliczne spoiwa drogowe są materiałami złożonymi z wyselekcjonowanych składników mineralnych. Posiadają dzięki temu właściwości hydrauliczne i/lub pucolanowe a także szereg innych właściwości, takich jak np. wysoka wodożądność. Można by stwierdzić, że są to materiały do zadań specjalnych, a jednym z nich jest GRUNTAR 22,5 HRB E3 produkowany w Cementowni Kujawy. Jednym z takich zadań dla tego spoiwa było ulepszenie podłoża i doprowadzenie warstwy do wytrzymałości C0,4/0,5. Trudność, jaką napotkano na etapie realizacji polegała na tym, że wilgotność warstwy ulepszanej była bardzo wysoka. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że wartość ta jest wyższa od wilgotności optymalnej o ok. 1-2%, co sprawiało, że warstwa samego gruntu ulegała uplastycznieniu. Jest to widoczne na Rys. 1.

Przeprowadzono prace mieszania spoiwa z gruntem w warunkach „in situ”, czyli na miejscu budowy. Dozowanie spoiwa Gruntar 22,5 HRB E3 wynosiło ok 2,8% w stosunku do suchego materiału, a głębokość mieszania wynosiła 25 cm. Zastosowane spoiwo zadziałało w sposób dwutorowy – w pierwszej fazie, czyli mieszania - udało się skutecznie osuszyć grunt, a w drugiej – wiązania – nadać odpowiednią wytrzymałość dla warstwy. Przy bardzo niskim dozowaniu spoiwa, czyli około 55-60 kg/m3, wykonano ulepszone podłoże na przemoczonym piasku gliniastym i otrzymano wyniki zgodnie z poniższą tabelą:  


   
Tab. 1. Wyniki wytrzymałości dla warstwy ulepszonego podłoża z dodatkiem 2,8% GRUNTARA 22,5 HRB E3 w stosunku do suchego materiału.


Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić, że osiągnięto już daną klasę wytrzymałości po 7 dniach wykonania warstwy, a na jakość i szybkie działania spoiwa wpływa dodatkowo fakt, że uzyskano nośność ulepszanego gruntu, badaną lekką płytą dynamiczną po 3h od zagęszczania warstwy na poziomie Evd=30÷40 MPa (Rys.1). Badaniem odbiorowym było sprawdzenie statycznego modułu odkształcenia płytą VSS, gdzie uzyskano wyniki przekraczające wymaganą wartość, czyli Ev2≥30 MPa. Na tej podstawie stwierdzono, że ulepszenie warstwy GRUNTAREM 22,5 HRB E3 było procesem skutecznym i szybkim, ponieważ można było kontynuować dalsze prace związane z wykonaniem kolejnych warstw podbudowy już następnego dnia.



Rys. 1. Przedstawiono stan warstwy przed wymieszaniem gruntu ze spoiwem GRUNTAR 22,5 HRB E3 – zdjęcie z lewej strony (wartość modułu odkształcenia Evd=5 MPa) oraz warstwę po 4h od wykonania – zdjęcie z prawej strony (wartość modułu odkształcenia Evd=30-40 MPa)

Spoiwo GRUNTAR 22,5 HRB E3 doskonale sprawdza się w trudnych warunkach, gdzie wymagane jest nie tylko nadanie wytrzymałości, sprawne i szybkie osuszenie przemoczonego gruntu, a co za tym idzie – nadanie nośności dla warstwy i wytrzymałości adekwatnej do ilości zastosowanego spoiwa. Dzięki unikalnemu składowi, spoiwo GRUNTAR 22,5 HRB E3 charakteryzuje się niższą emisyjnością CO2 niż standardowe cementy używane do wykonywania warstw stabilizacyjnych. Oczywistym jest fakt, że spoiwa drogowe nie są substytutem cementu, ale są to materiały do zadań specjalnych, gdzie zastosowanie zgodnie z przeznaczeniem pozwoli na redukcję śladu węglowego danej warstwy, obniżenie kosztów wykonania oraz znaczne przyspieszenie wszelkich prac drogowych.

Rys 2. Karta produktowa GRUNTAR 22,5 HRB E3. Spoiwo zgodne z Krajową Oceną Techniczną Nr IBDiM-KOT-2021/0700 wydanie 5.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Polityka i prawo

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Anna Flaga-Martynek – partner oraz Aneta Citko – managing associate z zespołu projektów infrastrukturalnych kancelarii WKB Lawyers 27 stycznia 2025

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Biznes i przemysł

NDI zbuduje obwodnicę Pradeł. Jest umowa

Drogi i autostrady

Mazowsze wyda 1,6 mld zł na drogi

Polityka i prawo

Zobacz również:

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Polityka i prawo

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Anna Flaga-Martynek – partner oraz Aneta Citko – managing associate z zespołu projektów infrastrukturalnych kancelarii WKB Lawyers 27 stycznia 2025

Przymkniemy drzwi dla wykonawców spoza Unii? Jest ważna poprawka

Biznes i przemysł

NDI zbuduje obwodnicę Pradeł. Jest umowa

Drogi i autostrady

Mazowsze wyda 1,6 mld zł na drogi

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5